Jag måste verkligen visa er den här videon på ett japanskt superspel jag spelar för fullt - det är ett shoot 'em up-spel som jag visat några av er in the flesh, men alla måste se. =)
Egentligen kallas spelgenren "Danmaku" eller "Bullet Hell", och det gör den verkligen skäl för. Det finns så mycket som är fel med hela idén: Skärmen är helt täckt med skott, och självklart vill man akta sig för dem, men man får extrapoäng om man snuddar vid fiendens skott och inte dör, och med tillräckligt många poäng får man extraliv. Alltså blir summan av kardemumman att man pressas av spelmekaniken att spela så riskabelt som möjligt för att överleva...
I spelet Imperishable Night straffas man dessutom för att spela dåligt genom att man man inte får spara en inspelning av ens genomkörning, och att man inte kommer förbi vissa banor om man dött för många gånger. Däremot straffas man om man spelat för BRA genom att man får spela svårare versioner av banorna - bara för att sätta en på plats. Haha, jag älskar hela konceptet!
O, o, sa jag att det var japanskt?!
Kolla videon nedan på någon som spelar Subterranean Animism på samma svårighetsgrad som jag (då jag inte har program för att spela in), och hoppa in en bit för att se när det verkligen tar fart! ^^
Lägg också då märke till att detta utspelar sig på svårighetsgrad 2 av 4! Som det står i beskrivningen för 4:an - "This difficulty level is a joke", men ändå finns det folk som klarar det. Ja det finns folk, och så finns det folk!
Check it! (Tryck på 360 p och ändra till 480 p för att se lite bättre)
Och kolla här för en bana på svåraste inställningen, och nej, det är inte uppsnabbat! =D
torsdag, maj 27, 2010
Touhou - Alla masochisters dröm
Etiketter:
Bullet Hell,
danmaku,
Imperishable Night,
Subterranean Animism,
Touhou,
ZUN
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ok... huvudvärk och epilepsianfall! ;)
SvaraRaderaJag har sett det förut och kan inte för mitt liv förstå hur man kan hänga med alla små j*vla skott utan att blir träffad av ngt! Finns det en hemlighet på hur man ska tänka/se? MÅSTE man hänga med alla skott, för det ger mig huvudvärk och ett (troligtvis) epilepsianfall. ;)
Yoy are lovely carzy hanky-pank!
Det finns säkert jättemånga sätt att spela det på, men jag förstår mer och mer att för mig handlar det om att skaffa sig en översiktsbild och att se vilka öppna gångar det bildas bland alla skott och fiender. Till en början tittade jag på några såna här videor och tyckte att de var så absurda, men vackra, och efter ett tag började jag fatta hur man skulle göra och tänkte "Fasen, det här borde jag ju klara", så då skaffade jag mig ett par av spelen och började köra.
SvaraRaderaDe är så jäkla roliga, och man kan bara garva när man stöter på nåt nytt område eller bossmönster när man tänker "Jaha, hur hade han tänkt att man skulle klara det här, då?", men sen testar man och ser en lösning - mycket belönande! ;)